Dühből egyensúly – A gyermeki harag megértése és kezelése – Szakirodalmi összefoglaló és ajánlás

Ez a kiegészítő bejegyzés a Dühből egyensúly c. sorozat szakirodalmi alapjait mutatja be. A sorozat célja az volt, hogy pedagógusok és szülők számára közérthetően, gyakorlati példákkal kiegészítve, de mégis szakmai keretben adjon kapaszkodót a düh megértéséhez és kezeléséhez. Az alábbi könyvek és programok gondolatai adták a háttérét a bejegyzésekben olvasható gondolatoknak.


Andrew Powell: A harag megértése (2008)

Powell könyve átfogó képet ad a harag természetéről, pszichológiai hátteréről és társas hatásairól. Részletesen bemutatja a harag fázisait: felgyülemlés – kitörés – lecsengés. Kiemelten fontos része a „fortyogó fázis” leírása, vagyis az a pont, amikor a feszültség már érezhető, de a kitörés még megelőzhető. A szerző hangsúlyozza, hogy a harag nem ellenség, hanem fontos jelzés, amely szükségletekről és határokról szól.

Powell fázismodellje adta a 2. rész keretét, a „fortyogó fázis” a 3. rész központi gondolata lett. A 4. részben az önszabályozás fontosságát támasztotta alá, az 5. részben pedig a környezet szerepének hangsúlyozását. A lezárásban is jelen van az üzenete: a düh tanulási lehetőség, nem akadály.



Janoch Mónika: Problémás viselkedések megelőzése és kezelése (2009)

A könyv rendszerezetten mutatja be a problémás viselkedések elemzését és kezelését. Hangsúlyozza a kontextus vizsgálatát (mi váltja ki, hogyan reagál rá a környezet, mi a következmény), valamint a megelőzés szerepét: világos szabályok, kiszámítható keretek, pozitív megerősítés. A beavatkozási technikák közé tartozik a modellálás, terelés, alternatív viselkedés tanítása, shaping, time-out. A szerző egyértelműen kiemeli: a büntetés nem hoz tartós változást.

Ez a szemlélet áthatotta a 2–3. részt (a düh értelmezése kontextusban), a 4–5. részt (megelőzés, struktúrák, pozitív kommunikáció). A pozitív visszajelzésről és a következetességről szóló részek közvetlenül építettek a szakirodalom gondolataira.


Cathy Laver-Bradbury és mtsai: ADHD – Lehet könnyebb! Önsegítő kézikönyv (2014)

Ez a szülőtréning-program magyar nyelvű adaptációja. Hat lépésben mutatja be, hogyan támogathatják a szülők ADHD-s gyermeküket. Fő elemei: rövid, világos és következetes szabályok; pozitív megerősítés; vizuális eszközök (napirend, piktogramok); valamint a szülői erőforrások védelme és a stresszkezelés.

A kézikönyv gondolatai erősen jelen voltak a sorozat lezárásában: az ADHD-s gyermekek támogatásánál hangsúlyoztuk a rövid szabályokat, a vizuális kapaszkodókat, a gyakori visszajelzéseket és a szülői erőforrások fontosságát.




Kari Dunn Buron & Mitzi Curtis: A csodálatos ötpontos skála (2012)

A könyv egy egyszerű, de hatékony vizuális-verbális eszközt mutat be az érzelmek szabályozásának tanítására. Az ötfokú skála segíti a gyermeket abban, hogy felismerje érzelmei intenzitását, megnevezze őket, és stratégiákat rendeljen hozzájuk. Használható otthon, iskolában és óvodában is, különösen ADHD-s és autizmus spektrumon lévő gyerekeknél.

A skála a 4. részben került megemlítésre, mint belső kapaszkodó; az 5. részben, mint közös nyelve, amelyet a pedagógus, gyógypedagógus és szülő egyaránt alkalmazhat.


A Dühből egyensúly c. sorozatban bemutatott szakirodalmi gondolatok közös üzenete, hogy a biztonságos környezet támogatja a gyermek érzelmi intelligenciájának fejlődését, az önszabályozás kialakulását, és hosszú távon az önirányítás kibontakozását. A harag nem ellenség, hanem jelzés és tanulási lehetőség. A szülők, pedagógusok és gyógypedagógusok együttműködése biztosítja azt a keretet, amelyben a dühből valóban egyensúly születhet.