A kognitív viselkedésterápia alkalmazása a gyógypedagógiában (1) Viselkedés és tanulás


A viselkedésterápia az emberi viselkedés megértésére és formálására épülő tudományág. Az elmélet alapja, hogy a viselkedés tanult folyamat, így megfelelő módszerekkel az adaptív viselkedés is elsajátítható. Bejegyzésemben bemutatom a viselkedésterápia alapvető mechanizmusait, mint a klasszikus és operáns kondicionálást, valamint a modelltanulást, amelyek hozzájárulnak a viselkedés hatékony és tartós formálásához. 

 A viselkedésterápia alapja az a feltételezés, hogy a viselkedés tanulás eredménye. Az egészséges viselkedéshez képest a kóros viselkedés sajátos tanulási folyamat révén alakul ki. 

A viselkedésterápia célja az adaptív viselkedés kialakítása, amelyet a helyes tanulási folyamatok ismétlésével érnek el. Ez biztosítja a kívánatos viselkedés megjelenését. 

A tanulásnak két alapvető módja van: új válaszreakciók létrejötte egy inger hatására, illetve válaszreakciók kiváltása új ingerek által. 

A viselkedés elsajátításának három alapfolyamatát különböztethetjük meg
1. klasszikus kondicionálás 
2. operáns kondicionálás 
3. modelltanulás 

A klasszikus kondicionálás során egy semleges inger biológiai szempontból releváns ingerré válik, amelyhez a feltételes és feltétlen inger ismételt társítása szükséges. 
A kondicionált válaszok kioltás, generalizáció és diszkrimináció törvényszerűségei mentén alakulnak ki. Kioltáskor a feltételes és feltétlen inger szétválása miatt a válaszreakció megszűnik, generalizáció esetén a hasonló ingerek azonos válaszokat váltanak ki, míg diszkrimináció esetén a válaszadó megtanulja elkülöníteni a valódi ingert a hasonlóktól. 
Ezek a folyamatok szabályozzák, hogyan alakulnak ki, erősödnek meg vagy tűnnek el viselkedési minták.

A klasszikus kondicionálás jelentősége abban rejlik, hogy közvetlen tapasztalat nélkül, például modelltanulás vagy kulturális közvetítés révén is kialakulhat, ám nem magyarázza a környezetre ható viselkedések eredetét. Az operáns tanulás ezzel szemben a viselkedés következményein alapul, amelyeket megerősítések vagy büntetések szabályoznak. 
A pozitív megerősítés növeli egy viselkedés gyakoriságát, míg a negatív megerősítés egy kedvezőtlen esemény elmaradásával ér el hasonló hatást. 
A büntetés módszere a nem kívánt viselkedés visszaszorítására ugyan alkalmas, de nagyon fontos tudni, hogy nem eredményez tartós viselkedésváltozást, és a büntetés elmúltával az adott viselkedés felerősödve visszatérhet. Tartós viselkedésváltozások elérése érdekében a büntetés helyett kioltás és konzekvens megerősítések módszerét célszerű alkalmazni.

Fentieket összefoglalva tehát, a viselkedés alakításának négy alaphelyzetét írhatjuk le, amelyek: 
1. a pozitív, illetve 
2. negatív megerősítéssel történő kondicionálás, 
3. a büntetés és 
4. a kioltás. 

Az első kettő esetében a pozitív megerősítő megjelenik, illetve a negatív kiiktatódik, és a választendencia erősödik. A büntetés hatására szintén előfordulhatnak az előbbiek, azonban a válaszok csupán időlegesen kerülnek gátlás alá, míg az utolsó esetben, a kioltás hatására a megszokott válasz elmarad, és a választendencia gyengül.

A klasszikus és operáns kondicionálás mellett a viselkedés formálásában az obszervációs vagy modelltanulás is fontos szerepet játszik, amely által a viselkedés változása más személy viselkedésének megfigyelése révén jön létre. A modelltanulás hatékonyságát a modellként szolgáló személy elfogadottsága és presztízse befolyásolja. Ez a szociális tanulás magában foglalja a modell élményeinek hatását, valamint a megfigyelt események belső modelljének kialakítását. E sajátosságaiból fakadóan magának a modellnek a fizikai jelenléte nem szükséges a viselkedésváltozás eléréséhez. 
A modelltanulás terápiás jelentősége különösen nagy a szociális készségfejlesztés területén.

A kognitív viselkedésterápia alkalmazása a gyógypedagógiában 

(1) Viselkedés és tanulás 
(4) A kognitív viselkedésterápia elemeinek alkalmazása figyelemhiányos hiperaktivitás zavar esetén - Elméleti alapok 
(5) Viselkedésterápiás módszerek a gyakorlatban, az ADHD kezelésében