A kognitív viselkedésterápia alkalmazása a gyógypedagógiában (3) Viselkedésterápiás módszerek: Az operáns kondicionálás

Az operáns kondicionálás a tanuláslélektan alapjaira építve hatékony eszközt kínál a viselkedés célzott megváltoztatására. A módszer lényege, hogy a viselkedés gyakoriságát és intenzitását a rá következő események tervszerű alakításával befolyásoljuk, elősegítve így az új viselkedési minták kialakulását, az adaptív viselkedések megerősítését, valamint a nem kívánatos viselkedések csökkentését. 
Az alábbiakban részletesen bemutatom az operáns kondicionálás különböző terápiás alkalmazásait, a viselkedésformálás módszereit, a nemkívánatos viselkedések kezelésének stratégiáit. 
 

A viselkedésterápia módszerei közül az operáns kondiconálás módszerét emelem ki, mivel ez a típus fejti ki konkrétan az előző fejezetben bemutatott tanuláslélektani alapokra építve, a konkrét viselkedésváltoztatás hatékony módszereit. 
Bejegyzésem tartalma épít az előző poszt tartalmára, illetve azt részletesebben fejti ki. 

Az operáns módszerek főként 
  • az új viselkedésmódok kiépítése, 
  • az adaptív viselkedés megerősítése, illetve 
  • a nem kívánatos viselkedések redukciója terén fejtik ki hatásukat. 
Az operáns kondicionálás terápiás használatának lényege az, hogy 
  • a viselkedés intenzitását, 
  • frekvenciáját és 
  • tartalmát 
a rákövetkező események 
  • tudatos és tervszerű alakítása révén tereljük a terápia szempontjai által meghatározott irányba, 
így az operáns elemek a tervszerűség révén jelentős hatást fejthetnek ki a viselkedés differenciálódása és rögzülése érdekében. 


I. Új viselkedésformák kiépítése

(1) Viselkedésformálás differenciált megerősítéssel, avagy: a pozitív megerősítést a diszkrimináns tanulással kombináló alkalmazás: 
  • az egyén reakcióit olyan mértékben erősítjük meg, amilyen mértékben a célviselkedéshez közelítenek. 
Alkalmazásának első lépése a célkitűzés, vagyis a kialakítandó viselkedésegység pontos meghatározása. 

Az előkészítő szakaszban feltérképezzük a viselkedéses deficitet és a meglévő viselkedéskészletet, amelyből potenciálisan kiválasztható lesz a célviselkedéshez legközelebb álló forma

  • A terápia első szakaszában megerősítést kap minden olyan viselkedés, amely a célviselkedéssel valamilyen mértékben rokonságot mutat, 
  • később pedig ezek fokozatos differenciálása történik meg, a célviselkedéshez így lépésenként közelítve. 
A terápia tervezésének időszakában fontos tudatosnak lenni arra nézve, hogy milyen típusú viselkedésváltozást tekintünk a célviselkedés felé közelítő viselkedésnek. Használata például szociális viselkedések megerősítésében javasolt. 

(2) Viselkedésformálás elemibb reakciók összekapcsolásával
  • Ez a metodika a komplex magatartásformák lépésekre való bontását jelenti, illetve ezek felépítését, térbeli és időbeli szerveződés alapján. 
  • Figyelembe kell venni ennél a módszernél azt, hogy az adott viselkedési egységek között van-e olyan, ami nem megfelelő mértékben alakult ki, mert ez esetben a fejlesztést ezzel a területtel érdemes kezdeni. 
A módszer igen hatékony cselekvésszervezési támogatás szükségessége – például önellátás – esetén, mivel 
  • a viselkedési láncolat utolsó elemével kezdik a megerősítést, 
  • amely elé mindig egy-egy lépést tűznek ki, 
  • a megerősítés azonban ugyanúgy, ahogy az első lépésben, csakis a legutolsó egységet követően jelenik meg. 
Hasznos eszközök lehetnek a készség kialakításában a külső, a következő viselkedési egység indítását szolgáló segédingerek, amelyek interiorizálódása után a kliens képes lesz a hosszabb láncolat minden elemének önálló végrehajtására. 

 (3) Az adaptív viselkedés megjelenésének megerősítése 
Szintén két módon történhet: 

a) A pozitív megerősítésen alapuló módszerek ún. zsetonrendszert használnak. 
  • A módszer alapja a következetes megerősítés, a terápiás szempontból kívánatos viselkedés gyakoriságától, intenzitásától függő jutalom, amely meghatározott célokra használható. 
  • A jutalmak eléréséhez pontosan meg kell határozni a szükséges zsetonok számát, amely folyamatban a kliens szubjektív értékrendjét, illetve szükség esetén ennek átalakítási szempontjait kell figyelembe venni. 
  • A célviselkedés kialakulása után a megerősítés megjelenését egyre nagyobb egységekhez kell hozzárendelni (például hosszabb időtartamig valósuljon meg a célviselkedés).
b) Negatív megerősítésen alapuló módszerek 
E módszerek alkalmazását igen körültekintően kell tervezni. 
  • A negatív megerősítésen alapuló viselkedésváltoztatás hatásmechanizmusának lényege az, hogy az egyén reakciója következtében valamely averzív hatású esemény kiiktatódik. Tehát, e tanulási forma terápiás felhasználása azt jelenti, hogy a nem kívánatos viselkedésmód megjelenését kellemetlen ingerrrel társítjuk, amely az aktuális aktivitás megszüntetésével eltűnik. Az ilyen módon működő hatótényező alkalmazható például impulzív zavarok kezelésében is. 

II. A nem kívánatos viselkedés megjelenési valószínűségének csökkenése

A büntetésen alapuló módszerek közül használható 
  • a direkt büntetés, illetve 
  • a megerősítések visszavonása. 
A büntetés alkalmazásának fő célja az, hogy a nem kívánatos viselkedésre azonnali visszatartó hatást gyakoroljunk. 
A viselkedésterápiában ezeket a módszereket averzív módszereknek vagy averzív kontrollnak nevezik, melyeknek lényege az, hogy a megszüntetni vagy gyengíteni kívánt reakciót egy averzív inger megjelenésével társítjuk. 

a) A direkt büntetésalkalmazása akkor válhat szükségessé, amikor a kliensnél bizonyos okokból nem lehetséges az inadaptív viselkedéssel szemben inkompatiblis alternatív reakciók kiváltása – például önveszélyeztető magatartás. 

b) Egy másik lehetősége a viselkedés averzív kontrolljának a megerősítések visszavonása
a nem kívánatos viselkedés megjelenésekor az lesz a negatív konzekvencia, hogy valamely addig működő, kellemes inger megvonásra kerül

c) A kioltás a szakemberek szerint a nem kívánatos viselkedések csökkentésének legeredményesebb formája lehet, mivel az a kondicionálási helyzet adja az alapját, amelyben az adott viselkedés megszokott eredménye elmarad, és ezzel egyidejűleg alkalom nyílik a kívánatos viselkedés megjelenésére és megerősítésére. 

d) A telítés (szaturálás) módszerének alapfeltételezése az, hogy a kóros viselkedés gyakorisága, intenzitása vagy tartalma valamely megerősítés hasonló paramétereivel függnek össze. 
Tehát, ha e paraméterekben változás történik, akkor a viselkedést fenntartó tényezők változására is sor kerül. 
Például, egy kedvezőtlen viselkedésmód befolyásolásába beavatkozhatunk úgy is, hogy azt a lehető legmaximálisabb mértékig fokozzuk. Így a viselkedés korábbi megerősítő tényezői hatásukat vesztik, és a viselkedés megjelenési valószínűsége csökken.


A kognitív viselkedésterápia alkalmazása a gyógypedagógiában 

(3) Viselkedésterápiás módszerek: Az operáns kondicionálás 
(4) A kognitív viselkedésterápia elemeinek alkalmazása figyelemhiányos hiperaktivitás zavar esetén - Elméleti alapok 
(5) Viselkedésterápiás módszerek a gyakorlatban, az ADHD kezelésében