hétfő

Gyógyító beszélgetés a gyógypedagógiai munkában

Mi a gyógyító beszélgetés? Miért és hogyan van jelentősége a gyógypedagógiai, pedagógiai munkában, hol és hogyan használhatjuk, milyen eszközök és módszerek állnak rendelkezésünkre a használatához, és milyen kompetenciák jogosítanak fel bennünket az alkalmazásukra. Ezeket a kérdéseket igyekszem megválaszolni e bejegyzésemben, pszichológiai és gyógypedagógiai szakirodalmak tanulmányozása alapján, elsősorban Tringer László: Gyógyító beszélgetés c. könyve és Győri Miklós – Billédi Katalin – Bolla Veronika által szerkesztett A humán fogyatékosságok pszichológiája – A gyógypedagógiai pszichológia alapjai c., az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kara által 2023-ban kiadott tankönyv A segítő kapcsolat, a segítő szerep pszichológiája c. fejezetének felhasználása által.

A gyógyító beszélgetés egy, a gyógypedagógiában is használható pszichoterápiás módszer. Carl Rogers személyközpontú megközelítésére épül, melynek alapja a kliens és a terapeuta közötti empátiás, őszinte és elfogadó kapcsolat.

Ez a fajta professzionális kapcsolat, amely meghatározott pszichológiai és kommunikációs törvényszerűségek mentén működik, a segítő és segítséget kérő között alakulhat ki. Nemcsak terápiás feltételek esetén, hanem bármilyen helyzetben működhet, amelyben a személy fejlődése a cél. Így tehát beszélhetünk erről tanár-diák, szülő-gyermek, vezető-beosztott között is például.
A segítő személy lehet pszichológus, pszichoterapeuta, szociális munkás, gyógypedagógus, pedagógus, lelkész, orvos, védőnő.
A segítséget kérő lehet kliens, ügyfél, diák, pedagógus, szülő stb. A hangsúly mindig a helyzeten van, amelyben az egyik fél a segítséget kérő szerepébe, a másik pedig a segítő szerepébe kerül, ami lehet teljesen spontán és szubjektív, illetve lehet tudatosan tervezett szituáció is.

Így kerülhet ilyen szerepbe a gyógypedagógus is, mindamellett, hogy a gyógypedagógiai munka és maga a habilitációs-rehabilitációs foglalkozás is már alapvetően egy segítő kapcsolatra és attitűdre épül, mind céljait, mind eszközrendszerét tekintve. Sok esetben tapasztaltam, hogy a hozzám járó gyermekeknek is nagyon nagy igényük van arra, hogy meghallgassam őket, hogy elmesélhessék különböző élményeiket, mert a kétszemélyes helyzet olyan légkört biztosít számukra, ahol szívesen megnyílnak, megosztják belső világukat, problémáikat, bizalmukba avatnak. Az ilyen megélések hatására merült fel bennem az a kérdés és az igény arra, hogy megismerjem, milyen módszereket és eszközöket használhatnék saját kompetenciámon belül tudatosan alkalmazva, hogyan tudok ezekben a beszélgetésekben olyan módon részt venni, hogy ezzel is támogassam tanítványaimat. E folyamat során találtam rá a gyógyító beszélgetés fogalmára és különböző szakirodalmakra, melyek közül a fent említettek adták számomra a legértékesebb információkat.

Melyek lehetnek a gyógyító beszélgetés személyi feltételei, vagyis, milyen követelmények érvényesek a gyógyító beszélgetést segítő szerepben folytató személyre?
Maximálisan támaszkodnunk kell arra az alapvetésre, hogy a személyiségünk a munkaeszközünk. Rendelkeznünk kell magas szintű elméleti és módszertani ismeretekkel, toleranciával, előítéletmentes attitűddel, empátiával és az azon alapuló hatékony kommunikációs technikák ismeretével. Szükség van pontos önismeretre, nagyfokú rugalmasságra és önreflektív szakmai működésre.
A segítő szakember célja beszélgetőpartnere fejlődésének támogatása, a folyamat tudatos irányítása, megfelelő keretek és szabályok mentén kialakítva azt a bizalmi légkört, amelyben a beszélgetőpartner részéről kialakulhat az önmaga iránt érzett felelősségvállalás, ezáltal pedig fejlődhet az önmegvalósítás folyamata, az önállóság, a pozitív önértékelés, mivel a beszélgetés folyamán önmagáról nyert információk belátáshoz juttatják, és ez által elindulhat a változás folyamata.

A segítő szakember részéről lényeges momentum a határok kijelölése, három dimenzió mentén:
A személyes határok tartását a reális önértékelés, a kompetenciahatárok tartását a felkészültség és a szerep kereteinek betartása, a szakmai határokat pedig a szakmai tevékenység és a magánélet elválasztása garantálja.

A kompetenciák szempontjából a szakirodalom öt szintet különböztet meg, amelyek közül az első három szinten lehet érvényes a gyógypedagógus kompetenciája a gyógyító beszélgetés folyamán:
az információnyújtásban, a döntéstámogatásban és a változás támogatásában. Ezek a szintek egymásra épülnek, a probléma és a segítség mélysége szerint.
Az első szinten olyan helyzetekben tudunk segíteni, ha a beszélgetés folyamán egy bizonytalan döntési helyzetre derül fény, azonban ismeretesek a beszélgetőpartner előtt az alternatívák – ebben az esetben a lehetőségek és következmények tisztázásában, az ezekről való ismeretek átadásával nyújthatunk támogatást. A második szinten bonyolultabb a döntési helyzet, amelynél több ellentétes szempont tisztázásában, míg a harmadik szinten már a belső konfliktus következtében kialakult bizonytalanság feloldásában, érzelmi feszültség csökkentésében segíthetünk, adaptívabb viselkedés kialakításának támogatásával.
A további két szint pszichológus vagy pszichiáter szakember szaktudásához kötött.
A segítő tevékenységekben tehát közös az alapvető segítő kapcsolatkezelési és pszichés támogatásra vonatkozó tudás és eszköztár, elméletek és módszerek, különbség pedig az alkalmazott megközelítésmódban, a beavatkozási szintben és a klientúrában van.

Folytatás hamarosan...