Dühből egyensúly – A gyermeki harag megértése és kezelése (1)

Kevésbé tapasztalt gyógypedagógusként sokszor előfordult velem, hogy óvodás vagy alsó tagozatos ADHD-s gyermekek pedagógusai, szülei kértek tőlem segítséget a sorozatos dühkitörések kezelésében. Elmondták, mit tapasztalnak, és abban várták a támogatásomat, hogy mondjam el, amikor a dühkitörés éppen zajlik, mit tegyenek, hogyan oldják meg a helyzetet. Volt, hogy hívtak: „Itt a dühkitörés, itt és most csinálj valamit, mégis csak te vagy a gyógypedagógus, neked értened kell hozzá...”

Őszintén be kell vallanom, akkor ezek az éles helyzetek számomra nagy kudarcot jelentettek: nem éreztem kompetensnek magam, hogy sokszor olyan emberként, akit a gyermek nem is igen ismert, vagyis majdnem idegenként én nyugtassam meg vagy emeljem ki a szituációból, és nem tudtam rögtön hatékony tanácsot adni. Másrészt, az a kérdés is felmerült, hogy ezeket a helyzeteket kinek, mikor és hogyan kell kezelnie - hogyan és mikor a gyógypedagógusnak, hogyan és mikor a gyermekkel foglalkozó pedagógusnak. Időnek kellett eltelnie, sok szakirodalmat kellett átolvasnom és tapasztalatot szereznem, mire átláttam és közvetíteni is tudtam a segítsékérőknek, hogy ezek a feladatok hogyan alakulnak, kinek mi a konkrét szerepe, illetve azt, hogy fontos megérteni: a dühkitörések „kezelése” nem abban a pillanatban kezdődik, amikor a gyermek már robban, hanem egy sokkal hosszabb folyamat része. Ez a folyamat a gyermek megismerésével, a bizalmi kapcsolat felépítésével indul, és több kihagyhatatlan lépést foglal magába. 

Amikor egy gyermek látszólag egyik pillanatról a másikra dührohamot kap: odavágja a játékot, toporzékol, kiabál, agresszív megnyilvánulásai vannak, a felnőttnek sokszor nehéz megtalálni a hatékony reakciót. Természetesen a pedagógus, akinek csoportjába vagy osztályába ilyen gyermek kerül, és még nem ismeri őt jól, előzetesen nem tud minden helyzetre felkészülni, így azonnal kell megoldania a helyzetet. Ha nincs ehhez elméleti és gyakorlati tudása, teljesen eszköztelennek érzi magát. És azt is látnunk kell, hogy a pedagógusképzésnek jelenleg sem az alap-, sem a továbbképzési szintjein nem kapnak a hallgatók olyan ismereteket, amelyek kifejezetten a dühkitörések kezelésére, az önszabályozás támogatására vagy az ezekből eredő konfliktusok pedagógiai szempontú rendezésére készítenék fel őket. Ez egy komoly hiányterület, amelynek következménye, hogy a pedagógusok gyakran támaszok és kapaszkodók nélkül kerülnek szembe ezekkel a helyzetekkel a mindennapi munkájuk során. Éppen ezért tartom fontosnak, hogy a gyakorlati tapasztalatok és a szakirodalom segítségével közösen keressük és adjuk tovább azokat a módszereket, amelyek valódi támogatást nyújtanak az intézményi környezetben.

Ez a bejegyzéssorozat éppen ezért született: hogy elméleti alapokra építve, de a mindennapokban is alkalmazható gyakorlati segítséget nyújtson azoknak a szülőknek és pedagógusoknak, akik ADHD-s vagy más okból dühkitörésekre hajlamos gyermeket nevelnek és kísérnek. A tartalmi fókuszt elsősorban a pedagógusok mindennapi munkájára helyezem, hiszen az intézményi gyakorlatban gyakran érzik magukat eszköztelennek ezekben a szituációkban. Ugyanakkor a szülők számára is adhat támpontokat a sorozat, hiszen a gyermek érdeke az, hogy a pedagógusok és a család egymást támogatva, közös szemlélettel kísérjék őt.

A harag nem ellenség, hanem üzenet: megtaníthatjuk a gyermeket, hogyan fordítsa erővé.

Fontos emlékeznünk arra, hogy a hiszti önmagában életkori sajátosság, főleg a kisgyermekkor elején. A gyermek ekkor tanulja a frusztráció kezelését, az érzések felismerését és kifejezését. Vannak azonban olyan helyzetek – például ADHD vagy autizmus esetén –, amikor a düh gyakrabban, intenzívebben vagy nehezebben szabályozható formában jelenik meg. A vizsgálati eszközök – például a gyermek önszabályozási kérdőívek – is rendre azt mutatják, hogy ezekben a helyzetekben nem önmagában „rossz” viselkedésről van szó, hanem arról, hogy bizonyos érzelmi és önkontroll-készségek lassabban érnek, fejlesztést igényelnek.

Andrew Powell A harag megértése című könyve rámutat, hogy a harag önmagában nem „rossz” érzés, és szükséges is, hiszen a külvilág számára a gyermek belső feszültségét jelzi, amit szükséges valamilyen elfogadható módon levezetni. Lehet romboló, de lehet építő erő is - a lényeg, hogy a gyermek megtanulja, mit kezdjen vele, és ehhez a felnőtt támogató jelenléte nélkülözhetetlen, hiszen példát és mintát, módszereket kell találnunk és adnunk a gyermeknek, tanítani az önszabályozási készséget, hogy a fejlődés egy pontján teljesen visszaadhassuk a gyermek kezébe az önirányítás feletti kontrollt. Bár a könyv elsősorban az autizmusra fókuszál, a benne bemutatott szemlélet – az alacsony feszültségszintű megközelítés, a kiakadás fázisainak felismerése, a biztonságos haragkezelési módok megtanítása – sok ponton alkalmazható az ADHD-s és más neurotipikus gyermekek esetében is.

Különösen az óvodáskor az a szenzitív időszak, amikor ezek a készségek még rugalmasan fejleszthetők. Ilyenkor van lehetőség arra, hogy a gyermek megtanulja felismerni saját érzelmeit, biztonságosan levezesse a feszültségét, és fokozatosan elsajátítsa az önszabályozás alapjait. Éppen ezért lényeges, hogy a szülők és pedagógusok figyeljenek a gyermek érzelmi állapotaira, és támogassák abban, hogy ezekről szavakkal, nem pedig szélsőséges viselkedéssel adjon visszajelzést.

A gyermeki dühkitörések formái

A dühkitörés sokféle módon jelentkezhet, és minden gyermeknél kicsit más arcát mutatja:

  • Verbális formák: kiabálás, sírás, szitkozódás, ellenkezés.
  • Fizikai formák: toporzékolás, ütés, rúgás, dobálás.
  • Tárgyak felé irányuló formák: játékok szétdobálása, építmények lerombolása.
  • Önmaguk ellen forduló formák (ritkább óvodáskorban, de előfordul): földre veti magát, ütögeti magát, nekimegy valaminek.
  • Rejtettebb formák: teljes visszahúzódás, síri csend, grimaszolás, furcsa mozdulatok – amikor kívülről úgy tűnik, mintha „semmi sem történne”, de belül nagy feszültség zajlik.

Ezek a megnyilvánulások elsőre ijesztőek vagy zavarba ejtőek lehetnek, de mind ugyanarra a belső küzdelemre utalnak: a gyermek még tanulja, hogyan szabályozza erős érzéseit. A kérdőíves vizsgálatok is azt jelzik, hogy a düh megjelenési formái változatosak, de mögöttük mindig ugyanaz az alaphelyzet áll: a gyermek önszabályozási képességei még kialakulóban vannak.

Mit mutatnak a kutatások az önszabályozásról?

A gyermek önszabályozását vizsgáló kérdőívek rendre megerősítik, hogy:

  • a dühkitörések mögött legtöbbször az érzelmek szabályozásának nehézsége áll,
  • a merevebb gondolkodás és a változásokhoz való nehéz alkalmazkodás fokozza a frusztrációt,
  • a szociális helyzetekben megjelenő agresszió gyakran a kommunikációs eszközök hiányát tükrözi,
  • a tudatos önszabályozás fejlesztése kulcs ahhoz, hogy a gyermek biztonságosabban kapcsolódjon társaihoz és a felnőttekhez.

Ez azt jelenti, hogy a dühkitörések nem „rosszaságot” jeleznek, hanem olyan készségeket, amelyeket még tanulni kell – és ebben a szülők, pedagógusok támogató jelenléte a legfontosabb.

Az óvodáskorú gyermekeknél ezek a lépések különösen fontosak, mert ekkor alakulnak ki azok az alapvető érzelmi és önszabályozási készségek, amelyek az egész későbbi életükre hatással lesznek.

Dühből egyensúly – A gyermeki harag megértése és kezelése címmel tervezett bejegyzéssorozatban azt vizsgáljuk, milyen okok állhatnak a gyermeki harag mögött, hogyan ismerhetjük fel a dühkitörés előjeleit, és miként kísérhetjük a gyermeket a „fortyogástól” a lecsengésig.
Szó lesz arról, hogyan csökkenthetjük a mindennapi konfliktusokat világos kommunikációval, struktúrával és a szenzoros igények figyelembevételével.
Megnézzük, mit tehetünk, ha a kiakadás mégis bekövetkezik, és hogyan támogathatjuk a gyermeket abban, hogy biztonságos módokat találjon az érzelmei kifejezésére, a feszültség levezetésére.

A célunk nem csupán a dühkitörések megelőzése vagy kezelése, hanem az, hogy a gyermek megtanuljon együtt élni saját érzéseivel, és ezáltal kiegyensúlyozottabban, biztonságosabban kapcsolódjon a világhoz.