A témában tervezett több részes bejegyzéssorozatomban a kognitív viselkedésterápia elméleti és gyakorlati módszereit mutatom be: Perczel-Forintos D. – Mórotz K. szerkesztésében megjelent Kognitív viselkedésterápia (2019) c. könyv témámhoz kapcsolódó fejezeteinek feldolgozásával.
Miért is lehetnek lényeges ezek az ismeretek egy (pszichopedagógia szakos) gyógypedagógus számára?
A szakértői bizottság által kiállított szakértői vélemények főként ADHD-s tanulók esetében gyakran "viselkedésterápiában jártas" szakember, gyógypedagógus által történő ellátást határoznak meg a sajátos nevelési igényű tanulók számára.
Saját gyakorlatomban azt tapasztalom, hogy ezt a jártasságot pszichopedagógia szakos gyógypedagógusoktól várják el, illetve az ő részvételüket tekintik evidenciának e területen.
Azonban a viselkedésterápiában történő jártasságot, az ehhez szükséges alapvető ismereteket úgy szerezhetjük meg, ha tanfolyamokat, továbbképzéseket végzük e témában, illetve saját szakirodalmi feldolgozások alapján bővítjük ismereteinket.
A viselkedés terápiája kifejezés annyiban releváns számunkra, gyógypedagógusok számára, hogy a saját területünkön és szakmai kereteink, lehetőségeink között végezzük a gyermekek megsegítését, viselkedésük pozitív irányba történő alakítását.
Nagyon jó lehetőséget nyújtanak a szakismeretek bővítésére a Vadaskert Alapítvány szakemberei által tartott akkreditált képzések, amelyek különböző szakterületekről érkező jelentkezők számára ajánlottak, például:
- egészségügyi szakdolgozóknak, illetve az egészségügyön kívül,
- pedagógiai vagy szociális területen dolgozó szakembereknek,
- pszichológusoknak,
- pedagógusoknak,
- fejlesztőpedagógusoknak,
- pszichopedagógusoknak,
- iskolapszichológusoknak,
- gyermek-és ifjúságvédelmi felelősöknek,
- mentálhigiénés szakembereknek.
A viselkedésterápiában való jártasságot nemcsak a gyermekekkel, tanulókkal történő foglalkozások során, hanem a pedagógusok, szülők támogatásában is használnunk kell, ezért nagyon fontos, hogy biztos alapokra helyezzük a tudásunkat.
Mivel e képzés elvézésekor az ADHD elméleti alapjairól már elég szerteágazó ismeretekkel rendelkeztem, számomra a konkrét segítségnyújtás megismerése, viselkedésterápiás program felépítésébe történő betekintés, a keretek, szabályok, napirend, jutalmazás konkrét használatának, a kommunikációs stratégiák alkalmazási lehetőségeinek és a szülőtréning tartalmának megismerése adott nagyon sok segítséget a munkámhoz.
A gyermek viselkedésterápiás támogatása a habilitációs foglalkozásokon kétszemélyes helyzetben, illetve a pedagógusokkal, szülőkkel történő tudatosan megtervezett közös munka folyamán bontakozik ki. A "viselkedésterápiában jártas" szakembernek ezért szakmai felelőssége mindhárom terület folyamatos összehangolása.
A viselkedésterápia alkalmazásával kapcsolatos szakmai tudás bővítéséhez számos szakirodalmat áttanulmányoztam, és ezek egyike a fent jelzett Kognitív viselkedésterápia c. tankönyv is, amelyből a témával kapcsolatos legalapvetőbb és legfontosabb ismereteket lehet megszerezni.
Az elméleti alapokat a viselkedés alakulásának és befolyásolásának tanuláslélektani alapjai, valamint a viselkedésterápia módszereinek bemutatásával vázolom fel, majd A figyelemhiányos hiperaktivitászavar kognitív viselkedésterápiája c. fejezet alapján mutatok be konkrét eszközöket és módszereket, amelyeket ADHD-s gyerekekkel a gyakorlatban is alkalmazhatunk a gyógypedagógiai munka folyamán.
A kognitív viselkedésterápia alkalmazása a gyógypedagógiában
Bevezető
(4) A kognitív viselkedésterápia elemeinek alkalmazása figyelemhiányos hiperaktivitás zavar esetén - Elméleti alapok(5) Viselkedésterápiás módszerek a gyakorlatban, az ADHD kezelésében