A zene és a ritmus segíti a figyelem, a koncentráció, a motorikus készségek és az önszabályozás javítását, és bizonyítottan pozitív módon befolyásolhatja az ADHD-s gyerekek képességeinek fejlődését, mivel komplex módon fejleszti figyelmi, motoros és viselkedési képességeket, és ez által segít a mindennapi kihívások hatékonyabb kezelésében.
E témában egy bejegyzéssorozatot tervezek, amelyben minden alkalommal bemutatok egy általam is használt ritmuskészségfejlesztő gyakorlatot.
Miért is fontos ez az én munkámban?
A ritmuskészséget fejlesztő gyakorlatok, amellett, hogy új élményeket nyújtanak a gyerekeknek, komplex módon járulnak hozzá a készségfejlesztéshez, specifikusan, a hiperaktív figyelemzavarral küzdő gyermekek gyengébb képességeit megcélozva.
E feladat jellege és a közös tevékenység öröme is erős motiváló erővel bír, a felnőtt támogató jelenléte pedig biztosítja azt, hogy személyre szabjuk a kihívásokat, a proximális zónán mozogva.
A gyermek számára olyan feladatteret biztosítunk, amelyben erőfeszítéseket kell tennie, azonban a sikerélmény is garantált lesz a számára.
Figyelem és koncentráció
A ritmusos gyakorlatok során a gyerekeknek arra kell koncentrálniuk, hogy követni tudják az ütemet és időben reagáljanak. Ez a folyamat fejleszti a figyelem fenntartásának és a feladatok közötti váltásnak a képességét.
Végrehajtó funkciók
A ritmusalapú tevékenységek segítik az agy végrehajtó funkcióinak (tervezés, szervezés, impulzuskontroll) fejlesztését.
Impulzuskontroll és önszabályozás
A ritmus követése fegyelmet és türelmet igényel, és a ritmikus gyakorlatok hozzájárulnak az időzítés és az önkontroll fejlesztéséhez.
Mozgáskoordináció és motorikus készségek
A ritmusos mozgások (pl. tapsolás, dobok használata) támogatják a finom- és nagymotorikus készségek fejlesztését és segíthetnek a motorikus kontroll javításában.
Stressz és szorongás csökkentése
A ritmus és a zene nyugtató hatással bír. A rendszeres ritmusos tevékenységek, mint a dobolás vagy a tánc, segíthetnek csökkenteni a feszültséget és a szorongást, ami szintén gyakori tünet ADHD esetén.
Társas készségek
Csoportos ritmikus tevékenységek során a gyerekek, illetve a gyermek és a felnőtt együtt dolgoznak, figyelnek egymásra és összehangolják a mozgásukat. E tevékenység során is fejlődnek szociális készségeik, az egymásra irányuló figyelem, a türelem és az együttműködés.
Memória és tanulási készségek
A ritmus mintázatainak megjegyzése és visszaadása javíthatja a munkamemóriát, ami alapvető fontosságú a tanulás és a problémamegoldás szempontjából.
Ritmusjátékgyűjtemény