ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
A hiperaktív figyelemzavar a pszichológiai fejlődés tartósan fennálló, súlyos károsodása, az idegrendszer megváltozott működése.
A megnyilvánulás három fő iránya: a figyelmetlenség,
a mozgásos nyugtalanság és az impulzív magatartás.
Specifikus sajátosságok
- korai kezdet (6 éves kor előtt is jelen van)
- minden helyzetben (kétszemélyesben is) tapasztalható
- serdülőkorra (felső tagozat) mérséklődő tünetek (mozgékonyság csökken, de a figyelmi problémák és az impulzivitás megmarad)
- a figyelmetlenség, az impulzivitás, a kontrollhiányos magatartás felnőttkorban is megmaradhat (ennek jelentősége a pedagógusok, szülők számára a pályaorientációban van)
Az aktivitás és a figyelem zavarainak nevezett kategória az ún. hiperkinetikus zavarok közé tartozik, és a BNO (betegségek nemzetközi osztályozása) (wikilink) az F90-es kószám alatt tartja számon.
A fent említett három jellemző intenzitásától függően megkülönböztetjük:
- a főleg figyelemhiányos típust, amelyben a tanulás a figyelmi problémák miatt nehezített (bővebben lásd a fenti képre kattintva),
- a főleg hiperaktív/impulzív típust, amelyben a mozgáskényszer és indulatkezelési nehézségek miatt nehezített a tanulás,
- illetve azt a típust, ahol miden tünet egyforma intenzitással jelentkezik (klasszikus értelemben vett ADHD)
Ezt szemlélteti az alábbi grafikon.
A figyelemzavar megnyilvánulása:
- a gyermek figyelme hamar fárad, minden inger eltereli (vizuális ingerek, hallási ingerek, belső ingerek - például éhség, viszketés stb.), és nehezen, vagy egyáltalán nem tud visszalépni a feladathelyzetbe
- memóriaterjedelmi zavarok (rövid távú memória és munkamemória gyengesége)
- az utasításokat nem tudja követni
- nehéz számára a tevékenységszervezés, az önirányítás - ezeknél a gyerekeknél nem működik az ún. belső beszéd, amit mindannyian használunk, ha egy-egy tevékenységet a magunk számára meg akarunk tervezni, illetve stratégiát alkotunk valamihez
A figyelemzavar tünetegyüttesben problémát homloklebeny (frontális lebeny) csökkent gátló funkciója okozza (a végrehajtó működés zavara). A gyermek egyidejűleg figyel mindenre, nehéz számára a helyzeteknek megfelelő adekvát ingerek kiszűrése, a figyelem fókuszban tartása.
Pozitívum, hogy fokozatosan javul a figyelemkoncentrációs képesség, amihez a napi szintű figyelemfejlesztéssel is hozzájárulhatunk, illetve a kiemelkedően jó vizuális memória (képeket nagyon könnyen és hatékonyan megjegyez), amit pedig kihasználhatunk a rövid távú memória gyengeségének ellensúlyozására.
A hiperaktivitás, mozgásos nyugtalanság megnyilvánulása (a mozgásfolyamatok kontrolljának nehézsége miatt):
- állandóan babrál, fészkelődik,
- tanórán elhagyja a helyét,
- rohangál, ugrál, mászik (oda nem illő helyzetekben),
- illetve sokat (szinte megállás nélkül) beszél.
Az impulzivitás megnyilvánulása:
- cselekvés első benyomásra, a tettek és következmények végiggondolása nélkül
- sokszor türelmetlen, indulatos, jellemző az érzelmi labilitás
- alacsony a kudarctűrő képessége
- nehézsége van a várakozással
- kimondja a választ a kérdés befejezése előtt
- félbeszakít másokat
- indulatkezelési problémák
A hiperaktív figyelmzavarhoz társulhatnak más jellegű nehézségek is, például tanulási nehézségek, illetve szociális-érzelmi problémák.
A tanulási nehézségek körében jellemzőek lehetnek a specifikus tanulási zavarok (genetikai okok miatt), illetve a figyelmi problémák következtében az információfeldolgozás csökkent mértéke is problémákat okozhat. A sok kudarc elveszi a gyermek tanulási kedvét, motiválatlanná válik, a feladatokat "unalmasnak" találja, és következményként viselkedési problémák jelennek meg.
Az érzelmi zavarok alapja szintén a gátló funkciók elégtelen működése (impulzitivás, hiperaktivitás), illetve az, hogy a gyerekek nem, vagy hibásan értelmezik a metakommunikációs jelzéseket, a gesztusokat, hanglejtést. Emiatt sokszor rosszul értelmeznek szociális helyzeteket, ami félreértésre ad okot, a társakkal, felnőttekkel való konfliktusokhoz vezet.
Jellemző még, hogy a gyerekek nehezebben értik meg a társadalmi konvenciókat, a szabályok betartása, szükségességének belátása nehézséget okoz számukra. Emiatt sokszor nincs barátjuk, a közösség peremén helyezkednek el.
A hiperaktív figyelemzavar jellemzőiről ezen a linken olvashatunk részletesebben is.
Az ADHD részletesebb megismeréséhez a következő oldalt ajánlom:
https://www.adhdkozpont.hu/az-adhd-rol/
Az ADHD részletesebb megismeréséhez a következő oldalt ajánlom:
https://www.adhdkozpont.hu/az-adhd-rol/
Több helyen találhatók otthon végezhető tesztek, az első gyanú felmerülésének igazolására, mely után érdemes szakembert felkeresni a hatékony segítség érdekében:
- AHDH-teszt: http://adhdoki.blogspot.com/2013/08/tajekozodo-teszt.html
- AHDH-teszt felnőtteknek, kamaszoknak: https://hogyanmondjamelneked.hu/adhd/2019/09/15/adhd-teszt-felnotteknek-kamaszoknak