kedd

Segíts, hogy jobban figyeljek! // Feladattábla használata

A hiperaktív figyelemzavarral küzdő gyermekek számára nagyon nehéz a feladatok előre tervezése, szervezése, sorrendiség, stratégia kialakítása, illetve ezeknek a memóriában való megtartása, a figyelem hosszabb ideig történő fókuszban tartása.
Ezen funkciók fejlesztésére, illetve a gyengébb működésük korrigálása érdekében használható az úgynevezett feladattábla, ami vizuális segédeszközként fejti ki segítő hatását. 




A feladattábla elkészítése

A feladattábla elkészítése az itt látható minta alapján bármilyen formában lehetséges, használjuk bátran a fantáziánkat! A képen bemutatott darab saját készítésű, és a legegyszerűbb változata ennek az eszköznek. 

Alapja egy laminált A/4-es méretű papír, amelyre egymással párhuzamosan egy-egy öntapadós tépőzárcsíkot ragasztottam a kívánt hosszúságban. Az én táblámon összesen hat feladat fér el. A két függőleges tépőzárcsík közül a bal oldalira kerülnek a feladatok, a jobb oldalra pedig az elvégzést mutató jelek. Esetemben a feladatokat számmal jeleztem, az elvégzést pedig egy pipa mutatja. 

Szükség szerint lehet piktogramokat, akár a gyerekek rajzait is használni mind a feladatok, mind a pipák helyett. Ezeket a kártyákat színessel nyomtattam, lamináltam, és szétvágás után a tépőzár másik felének darabjait ragasztottam rájuk. A tábla alján látható vízszintes tépőzárcsík az aktuálisan felesleges kártyák tárolására szolgál. 

Használatának előnyei

  • bármilyen iskolai vagy otthoni feladat könnyen tervezhető vele
  • aktuális feladatnak megfelelően variálható a feladatokat jelző képek, szimbólumok segítségével
  • a gyermek önállóan tudja kezelni, és ez az önálló kezelés egyben cél is - nemcsak az önállóságot fejleszti, hanem az énkompetencia megélése által az önbecsülést is, illetve a felelősségvállalást
  • a gyermek saját maga helyezi el a táblán a feladatokat jelző kártyákat, így a vizuális jelzések segítségével előre látja, milyen feladatok várnak rá, szám szerint hány darab, illetve milyen jellegűek
  • a feladatvégzés folyamata közben az elvégzett feladatok mellé az elvégzést jelentő kártyát helyez el, így látja azt, hogy az összesből mennyit végzett el, és mennyi van még vissza
  • az összes feladat teljesítése után pedig az elvégzést mutató kártyák fejében előre megbeszélt jutalmat kaphat, ami egy jutalmazó rendszerbe illeszkedik
  • a feladattábla használata a vizuális jelek segítségével és a működés közben szerzett tapasztalatokkal támogatja a gyermeket a stratégiaalkotás megtanulásában is

A feladattábla iskolai használata

   Az eszköz tanórai bevezetése előtt meg kell beszélni az adott tanulóval a tábla használatát, majd pedig az egész osztálynak bemutatni a táblát, és megbeszélni azt, hogy adott gyermek számára ez miben fog segíteni, miért van szüksége erre a segítségre. Így az osztály tagjai érezhetik, hogy az osztály közös szabályain kívül a közösség minden tagja kaphat egyéni szabályokat, egyéni segítséget, és ennek megfelelően egyéni értékelést, jutalmat is. 
Ez által az egyéni bánásmód is hatékonyabban tud érvényesülni, például esetünkben a sajátos nevelési igényű gyermekekkel kapcsolatban, és az osztályközösség tagjai nem kivételezésnek élik meg ezt a bánásmódot, hanem a segítő jelleget tapasztalják meg benne.

   A tábla hatékony használatához még egy plusz feladata a pedagógusnak, hogy minden tanóra elején megbeszélje a gyerekekkel, hány feladatot tervezett adott órára, és a táblát használó gyermek ennek megfelelően helyezi el a feladattáblára a feladatok számát. Természetesen az is a szabály részét képezheti, hogy a feladatok száma negatív vagy pozitív irányban változhat a helyzettől függően, és a gyermeknek ehhez alkalmazkodni kell a táblahasználatban. 
   A gyakorlatban ez nálam úgy működik, hogy például, megbeszéljük, hogy öt feladatot végzük az órán, de amikor látom, hogy a tervezettnél lassabban haladunk, mondom a gyermeknek, hogy úgy néz ki, változik a feladatok száma, az utolsót vegye le a tábláról, ezen az órán az már nem fog kelleni, mert nem férünk bele az időbe. Ha pedig több fér bele, akkor megkérem, tegyen fel a táblára még egy feladatot, mert úgy tűnik, arra is lesz még idő ezen az órán.

   Fontos eleme még a tábla használatának a jutalom, amire a táblát használó gyermek a feladatok elvégzését mutató kártyákat "beválthatja". 
A jutalomnak egyrészt illeszkednie kell az osztályban használt jutalmazási rendszerbe, másrészt pedig lényeges, hogy a gyermek számára motiváló hatása legyen. 

   Hogy az eszköz használata beválik-e, azt legfőképpen a gyermek figyelmének, tanórai tevékenységének javulásán mérhetjük le, hiszen, ha ő is érzi, hogy használ neki, jobban tudja irányítani a figyelmét, érzékeli a kereteket és határokat, saját maga tudja irányítani a folyamatot, akkor sikerélményeket tapasztal meg, és ez növeli motivációját is.