A feladattábla elkészítése
A feladattábla elkészítése az itt látható minta alapján bármilyen formában lehetséges, használjuk bátran a fantáziánkat! A képen bemutatott darab saját készítésű, és a legegyszerűbb változata ennek az eszköznek.
- bármilyen iskolai vagy otthoni feladat könnyen tervezhető vele
- aktuális feladatnak megfelelően variálható a feladatokat jelző képek, szimbólumok segítségével
- a gyermek önállóan tudja kezelni, és ez az önálló kezelés egyben cél is - nemcsak az önállóságot fejleszti, hanem az énkompetencia megélése által az önbecsülést is, illetve a felelősségvállalást
- a gyermek saját maga helyezi el a táblán a feladatokat jelző kártyákat, így a vizuális jelzések segítségével előre látja, milyen feladatok várnak rá, szám szerint hány darab, illetve milyen jellegűek
- a feladatvégzés folyamata közben az elvégzett feladatok mellé az elvégzést jelentő kártyát helyez el, így látja azt, hogy az összesből mennyit végzett el, és mennyi van még vissza
- az összes feladat teljesítése után pedig az elvégzést mutató kártyák fejében előre megbeszélt jutalmat kaphat, ami egy jutalmazó rendszerbe illeszkedik
- a feladattábla használata a vizuális jelek segítségével és a működés közben szerzett tapasztalatokkal támogatja a gyermeket a stratégiaalkotás megtanulásában is
Az eszköz tanórai bevezetése előtt meg kell beszélni az adott tanulóval a tábla használatát, majd pedig az egész osztálynak bemutatni a táblát, és megbeszélni azt, hogy adott gyermek számára ez miben fog segíteni, miért van szüksége erre a segítségre. Így az osztály tagjai érezhetik, hogy az osztály közös szabályain kívül a közösség minden tagja kaphat egyéni szabályokat, egyéni segítséget, és ennek megfelelően egyéni értékelést, jutalmat is.
Ez által az egyéni bánásmód is hatékonyabban tud érvényesülni, például esetünkben a sajátos nevelési igényű gyermekekkel kapcsolatban, és az osztályközösség tagjai nem kivételezésnek élik meg ezt a bánásmódot, hanem a segítő jelleget tapasztalják meg benne.
A tábla hatékony használatához még egy plusz feladata a pedagógusnak, hogy minden tanóra elején megbeszélje a gyerekekkel, hány feladatot tervezett adott órára, és a táblát használó gyermek ennek megfelelően helyezi el a feladattáblára a feladatok számát. Természetesen az is a szabály részét képezheti, hogy a feladatok száma negatív vagy pozitív irányban változhat a helyzettől függően, és a gyermeknek ehhez alkalmazkodni kell a táblahasználatban.
A gyakorlatban ez nálam úgy működik, hogy például, megbeszéljük, hogy öt feladatot végzük az órán, de amikor látom, hogy a tervezettnél lassabban haladunk, mondom a gyermeknek, hogy úgy néz ki, változik a feladatok száma, az utolsót vegye le a tábláról, ezen az órán az már nem fog kelleni, mert nem férünk bele az időbe. Ha pedig több fér bele, akkor megkérem, tegyen fel a táblára még egy feladatot, mert úgy tűnik, arra is lesz még idő ezen az órán.
Fontos eleme még a tábla használatának a jutalom, amire a táblát használó gyermek a feladatok elvégzését mutató kártyákat "beválthatja".
A jutalomnak egyrészt illeszkednie kell az osztályban használt jutalmazási rendszerbe, másrészt pedig lényeges, hogy a gyermek számára motiváló hatása legyen.
Hogy az eszköz használata beválik-e, azt legfőképpen a gyermek figyelmének, tanórai tevékenységének javulásán mérhetjük le, hiszen, ha ő is érzi, hogy használ neki, jobban tudja irányítani a figyelmét, érzékeli a kereteket és határokat, saját maga tudja irányítani a folyamatot, akkor sikerélményeket tapasztal meg, és ez növeli motivációját is.