szerda

Hiperaktív gyermek az osztályban // Hogyan segítsünk? - Alapelvek

 

Manapság már nem ritka, hogy egy-egy osztályban több sajátos nevelési igényű gyermek is "összegyűlik", nem kis feladat elé állítva ezzel a tanítókat, pedagógusokat a differenciálás és integráció területén, nem is beszélve az osztályközösség összekovácsolásáról és az oktatás-nevelés  mindennapi problémáinak korrekt megoldásáról. 

A hiperaktív figyelemzavarral küzdő gyermekek számára azzal nyújthatjuk a legerőteljesebb és leghatékonyabb támogatást pedagógusként, ha a segítésükhöz szükséges lényeges alapelveket megismerjük, igyekszünk mindig szem előtt tartani és a napi gyakorlatba beépíteni. 


A legfontosabb alapelvek

0. A hiperaktív figyelemzavar elméleti hátterének ismerete fontos ahhoz, hogy a gyermek számára elérhető cél- és követelményrendszert tudjunk felállítani.

1. Az érzelmi motivációhoz és a viselkedés irányításához a legalapvetőbb a gyermek elfogadása, a pedagógus és a gyermek között szereteten alapuló bizalmi kapcsolat kialakítása és elmélyítése.

2. A gyermek alapos megismerése, személyes motivációinak, érdeklődési körének felderítése. 

3. Személyre szabott szabályrendszer kialakítása és bevezetése, valamint következetes betartása, illetve vizuális segédeszközök (például feladattábla) használata a gyermek viselkedésének és figyelmének irányításához.

4. A megfelelő kommunikációs stratégiák használata:
- szemkontaktus, érintés
- visszakérdezés, visszamondatás
- egyszerű, konkrét utasítások
- részfeladatok
- pozitív fogalmazás

4. A kívánt viselkedés jutalmazásának és a nem kívánt viselkedés korrigálásának érdekében egy jutalmazó-motiváló rendszer kialakítása, felelősségvállallás tanítása és erősítése a "következmények" használatával. 

5. Közösségfejlesztés, a közösségben a hiperaktív gyermek elfogadása és befogadása - a közösség minden tagja tisztában van azzal, hogy a tagok számára segítséget adnak az egyéni és a csoportszabályok. A gyerekek értékelik egymás sikerét, támogatják egymást.

6. Az érzelmi intelligencia fejlesztésével az indulatkezelési, önirányítási készség megalapozása és fejlesztése.

7. A napi problémák megoldása helyzetelemzéssel, a szükséges szabályok változtatásával vagy újak alkotásával, és a jutalmazás, illetve a következmények következetes használata.

8. A tanulás folyamatában, valamint a viselkedés irányításához, a felnőttnek azonnal kell reflektálni mind a pozitív, mind a negatív helyzetekre, és a megfelelő jutalmat / következményt alkalmazni.

9. A hiperaktív gyermek számára minél több struktúrált, vagyis szabályokhoz kötött mozgási lehetőség biztosítása a tanórán belül is. (A gyermek önmaga ismeri fel, mikor van mozgásra igénye, a pedagógusnak ezt a megfelelő formában jelzi, és az igényt ki is elégítheti, bizonyos előre lefektetett szabályok mentén.)

9. Az osztályban tanító pedagógusok részéről teljes összhangra van szükség az alapelvek alkalmazásában a hatékonyság eléréséhez.

10. Természetesen nagyon fontos lenne az is, hogy ezeket az alapelveket a szülők is megismerjék, a körülményeknek megfelelően otthon is bevezessék és alkalmazzák, így az otthon és iskolai nevelési környezet között ideális esetben összhang alakul ki, ami még erőteljesebben támogatja a gyermek viselkedésének keretek között tartását, és biztonságot ad a gyermek számára.