csütörtök

Reflexió: Carol S. Dweck: Tudati beállítódás – a siker új pszichológiája

 

A tudati beállítódás két formájáról szóló cikket tanulmányozva, úgy gondolom, a hiperaktív figyelemzavarral küzdő gyermekek szempontjából fontos is ismereteketk nyújt, ezért teszem közzé a blogon a cikkről írt reflexiómat. 
A tanulmány szövege a linken olvasható. Érdemes elolvasni, mindenkinek a maga számára értelmezni. 
Ebben a bejegyzésben a cikk olvasásának eredményeképpen született gondolataimat írtam le. 
A szerző a cikkben feldolgozott, kétféle alapbeállítódás: a rögzült és a termékeny tudati beállítódás bemutatását azzal a kérdéssel kezdi, hogy az emberi tulajdonságok vajon megváltoztathatók vagy sem. 
Mi lehet a következménye egyik, illetve másik feltételezés igazságának?


Erre a kérdésre két elmélet épül. Az elsőnek, miszerint a tulajdonságokat nem lehet változtatni, fiziológiai alapja van. 

A második elmélet ennek éppen az ellentéte, amit többek között Binet munkássága támaszt alá. Meglepő volt olvasni, hogy a Binet-intelligenciateszt nem is azzal a céllal készült, amire manapság használjuk. Hiszen szerzője azon elmélet alapján dolgozta ki, miszerint a rendszeres gyakorlás, a megfelelő módszerek használata és a nevelés alapvető változásokat tud létrehozni az intelligenciában. Ezek alapján felmerült bennem a gondolat, hogy talán ha az alkotónak ezt a törekvését figyelembe vették volna azok, akik a használatát elrendelték, illetve akik a szakértői bizottság vizsgálati protokollját kidolgozták, akkor az egész vizsgálat más alapokról indulna és más eredményeket hozna. Mennyire más lenne, ha az intelligenciavizsgálat és a pedagógiai vizsgálat sem egy rögzült tudati beállítódás alapján mérne, hanem a vizsgált gyermek taníthatóságát, illetve a tanulásra való hajlandóságát vizsgálná, és ezek keretében adna egy átfogó képet a kognitív struktúrákról. Ebben a vizsgálatban a vizsgáló a gyermek felé a jelenlegi szabályok szerint semmilyen visszajelzést nem igazán adhat, ami rácáfol az emberi viselkedés egyik alapvető sajátosságára, hiszen a gyermek sem, és a felnőtt sem robot, hanem olyan személyek, akik egy interaktív kommunikácós helyzetben vesznek részt. Ha megváltoztathatnám a teszt felvételének módját, hogy az általam gondoltak alapján teljesebb képet adjon a gyermekről a feladatok elvégzésének módja és eredménye, akkor igenis, lenne a felnőtt részéről visszajelzés, mégpedig nemcsak az alapvető emberi kommunikációt fémjelző visszajelzések, hanem pontosan az a fajta, amelyik a termékeny tudatra való átváltást, illetve annak bátor használatát ösztönözné a vizsgálat közben is. Ha ez a mód megvalósulna, eredményként azt várnám, hogy a gyermek kognitív működése mellett képet kapjunk a belső motivációiról, mozgatórugóiról is, a rögzült tudat-termékeny tudat horizontján, hiszen a gyermekről kiadott szakértői vélemény a vele foglalkozó  pedagógusok számára ilyen tartalommal sokkal mélyebb képet és nagyobb segítséget, pontosabb támpontokat adhatna e terület ismeretében.

Igazán érdekesnek és hasznosnak tartom ennek az elméletnek a megismerését, hiszen a pedagógiai munkában, számomra a gyógypedagógiai munkában nagy segítség lehet a továbbiakban az, hogy a kétféle beállítódás megismerése alapján fel tudom ismerni a kétféle működés megnyilvánulását tanítványaim esetében is.

Az író a cikk folyamán végigvezet azon, hogy bizonyos szempontok figyelembe vételével hogyan alakulnak a jellemzők a két típus esetében. A saját munkámban, gyógypedagógusként az egyik legfontosabb terület a gyerekek reális énképének alakítása, önreflexiós tevékenységük elősegítése, fejlesztése. Az olvasottak segítséget nyújtanak ehhez is, a jellemzők ismeretében. A sajátos nevelési igényű gyermekeknél nagyon nagy probléma például, hogy azt tapasztalom, pedagógusaik (az integráló intézményekben) kevés százalékban fogadják el őket, ezért nemhogy azt az alapvető attitűdbeli hozzáállást nem kapják meg, amit többségi társaik, de sokszor elutasításban és az ezzel járó egyéb bánásmódban van részük. Holott sokkal nagyobb segítségre szorulnának, aminek alapja a pedagógus elfogadó attitűdje lenne. Ilyen körülmények között azt is el tudom képzelni, hogy még egy termékeny tudat beállítódású gyermekben is elsorvad az erre való belső késztetés, ennek következtében pedig kognitív teljesítménye messze alulmúlja azt a szintet, amit képességei szerint teljesíteni is tudna, és nem mellesleg, a reális énkép kialakulásának esélye is nagy mértékben csökken nála. Mit tehetek én ilyen helyzetekben gyógypedagógusként? ...

Tanulságos volt olvasni azt a bekezdést, amelyből megtudhatjuk, hogy az úgynevezett motivációs „sikerkönyvek” miért nem hoznak eredményt a rögzült tudatú embereknél. Mivel ezek a könyvek a biztató gondolatok mellé nem adnak stratégiát, az olvasók nem találják meg a könyvekben a siker kulcsát, így motivációjuk csak rövid ideig tart. Ugyanígy, rádöbbentem, hogy ha nem ismerem fel egy gyermekben, melyik fajta tudati beállítódás jellemző rá, akkor hiába biztatom arra, hogy egy-egy feladatban esetleges sikertelenségét ne kudarcnak élje meg – ennél sokkal mélyebb szinten kell segítenem az énképe fejlesztését és a termékeny tudat használatára való átváltást.

Ha továbbra is ebben a folyamatban gondolkodom, hogy iskolai környezetben, illetve a gyógypedagógiai foglalkozáson, kétszemélyes vagy kiscsoportos helyzetben a gyermeknek segíteni szeretnék, fontos támogatásként értékelem a cikknek azt a részét, amely bemutatja, mik lehetnek a gyermekek tudatbeállítódását meghatározó eredők, és hogyan terelhető a tudatbeállítódás a rögzült felől a termékeny tudat irányába.

Értelmezésem szerint elsőként azt kell felismerni, hogy a rögzült tudati beállítódású gyermek folyamatos bizonyítási kényszer alatt áll, amiből az önreflexiós készség fejletlen volta is következik. Tapasztalataim szerint az ilyen gyermek mindig a legjobb eredményre törekszik, nem ismeri saját erősségeit és gyengeségeit, nem vállalja a felelősséget a vele történtekért, mindig a külső körülményeket véli hibásnak. Még a legenyhébb kucarc esetén is frusztrált lesz, rosszabb esetben dühkitörést produkál, önmagát becsmérli, minden rosszat elmond magáról, és a körülményekben próbál önigazolást keresni. Tévesen mindig győztesnek hiszi magát, bizonyos szempontból a társai felett állónak, de a kudarcok után ez az ellentétébe fordul át, és azonosul a kudarccal - ha már nem lehet a legjobb, vesztes szerepbe kerül önmaga számára. Ez a folyamat pedig olyan lesz, mint egy lefelé tartó spirál, önmagát gerjeszti az egyre rosszabb állapotok felé, sok esetben viselkedési probléma alapvető oka is lehet.

Tehát, elsősorban a két terület, az erősségek és gyengeségek feltérképezése lehet a feladat a gyermekkel, majd a gyengeségek alapos elemzése, és az ezeken való munkálkodás céljának meghatározása, illetve ezekhez a módszerek, tevékenységek hozzárendelése. Mi az a bemeneti állapot, amin a gyermek munkálkodni akar, amit fejleszteni szeretne. Így rávezethető lesz arra, elképzelésem szerint, hogy a gyengeséget elsősorban belássa, majd ne gyengeségnek, hanem kiindulási alapnak tekintse. Ez fejleszti önelfogadását is, illetve, motiváció lehet számára az erőfeszítésekben, növelheti benne a kockázatvállalásra való hajlandóságot, ha látja, hogy a tanulásnak ez egy módja, amikor a gyakorlás segíti a sikerhez vezető úton. A gyakorlásban pedig benne van a hibázás lehetősége, sőt, a hibák fontos jelzők arra nézve, hogy konkrétan mind kell dolgozni a sikerhez, tehát, segítenek a pontosításban.

A cikknek szintén nagyon értékes része volt számomra az, amelyik a pedagógusok beállítódásának fontosságáról ír. Ahogy a gyermeknél, a pedagógusok szempontjából is nagy különbséget okoz a kétfajta tudati beállítódás, ám sajnos, ennek az általuk tanított gyermekekre nézve is lehet negatív hatása.

Érdekes ebből a szempontból először is A csekély igyekezet szindrómája c. fejezetben bemutatott tanuló esete, aki, miután elhitte, hogy az erőfeszítés nem szégyenletes dolog, hanem olyan, ami segíthet számára a fejlődésben, "elkezdett tanulni"... Ennek tanulságául az szűrhető le, hogy fontos a tanulókkal is megismertetni és bennük is tudatosítani ezt a kétfajta tudati beállítódást, hiszen nagyon sokat segíthet nekik ez az ismeret és a megértés, és motiválhatja őket a fejlődés útján.

Bár ez eddig is nyilvánvaló volt, mégis, a fentiek ismeretében, elképesztő belegondolni, hogy a pedagógusoknak mekkora a felelőssége abban, hogy a gyermekekben rejlő képességeket kibontakoztassák, és ne az éppen ellenkező úton indítsák el őket. Sajnos, manapság is sokat lehet hallani a tanári agresszióról, a gyermekekkel való méltatlan bánásmódról, lelki terrorról… Véleményem szerint ugyanilyen mértékű negatív hatást érhet el az a pedagógus is, aki csak „szimplán” rögzült tudati beállítódású, és így kezeli a rábízott tanulókat, nem is tudván azt, hogy milyen hatásokat fejt ki önkéntelenül rájuk, ezzel a tudattalan beállítódásával. 

Ahogy már a cikk elején említett intelligencia teszttel kapcsolatban is írtam, hogy Binet a támogató környezet és megfelelő módszerek együttesének hatására alapozza az intelligencia fejlesztését, ez visszaköszön a pedagógusok tudati beállítódásával kapcsolatos részben is. Hiszen hogyan is tudna megfelelően támogató környezetet nyújtani egy rögzült tudati beállítódású pedagógus a tanítványainak? Ez lehet az a környezet, amiről a cikk írója is beszámol saját élményként, hogy tanára intelligenciapontok alapján osztályozta a tanulóit csoportokba, és ennek megfelelően kapták a feladatokat. Ezért elég elrugaszkodott álláspontnak tekinthető, de én mégis vallom, hogy pedagógussá csak olyan személyiségű ember válhatna, akiben megvan a megfelelő attitűd, gyermekekhez való hozzáállás, illetve a termékeny tudati beállítottság. Valami ilyesfajta szempontrendszernek kellene, hogy a jelölt egy alkalmassági vizsgán megfeleljen, és pedagóguspályára léphessen, majd annak érdekében dolgozhasson, hogy a rábízott diákokat minden szempontból segítse, támogassa. Értem ez alatt a tanulás támogatását és a gyermekek személyiségének kibontakoztatását, az olyan hozzáálást, amely a gyerekeknek stratégiákat ad, tanít, és motiválja a őket arra, hogy erőfeszítéseket tegyenek a siker érdekében.

Szorosan kapcsolódik ide ebben az értelmezésben is a cikk utolsó része, ami a dicséret fajtáit és hatásait elemzi. Erről sok helyen lehet ma már olvasni, és lehet tudni, hogy pusztán csak a képességek dicsérete akár kártékony is lehet a gyermekre nézve, míg az erőfeszítés dicsérete szárnyakat adhat a gyengébb képességű tanulóknak is. Ebben a témában is inkább azt emelném ki, hogy mindez hogyan kapcsolódik a pedagógus tudati beállítódásához. Azt gondolom, a pedagógus részéről mindenképpen a termékeny tudati beállítódás lenne szűkségszerűbb a motiváció helyes és hatékony alkalmazásához, aminek egyik eszköze lehet például az erőfeszítés dicsérete. Ez a forma a rögzült tudatú gyermekeknél a tudatbeállítódás váltását támogathatja – természetesen a fentebb már bemutatott folyamat részeként –, a termékeny tudatú gyermekek esetében pedig tovább fokozza kockázatvállalási kedvet és a problémamegoldó gondolkodásra ösztönöz, így segítve az önálló ismeretszerzést is.